Ще можем да изнасяме рибни продукти в Китай » Съвети в земеделието

септември 19, 2020

Ще можем да изнасяме рибни продукти в Китай

След две години на преговори на административно ниво и процедури по подбор на фирми българският риболовен бранш се доближава до стъпването на почти непознатия за него китайски пазар. През миналия месец 12 фирми от сектора са получили одобрение от китайската администрация за сертификация и акредитация да осъществяват продажби в страната. Някои от тях са в процес на преговори с партньори, а други все още правят проучвания. Реално от сектора очакват първите по-големи доставки да се реализират в началото на 2015 г.q като на този етап за най-перспективен се смята износът на рапани – продукт, познат в други източни държави, като Япония и Корея например.

 

Разрешен бизнес
 

През 2012 г. български фирми и браншови сдружения са инициирали чрез агенцията по храните преговори за разрешение за износ на рибни продукти в Китай. Поводът за това са били запитвания от потенциални китайски партньори и реализирани единични сделки чрез реекспорт от други държави.
Процедурата по одобрението е преминала през обмен на информация за извършвания контрол от българските власти, законодателството, свързано със сектора, и др. Впоследствие 12 компании са изявили желание да получат разрешение за продажба на продукция на китайския пазар, като през миналия месец всички те са били одобрени за това, а информацията за тях вече е официално публикувана от китайските власти (виж списъка с фирмите). Така за първи път българските дружества от бранша ще имат възможност да правят директни доставки в Китай.

 

В преговори за сделки
 

Одобрените компании от рибния бранш на практика са най-големите износители от България в този сектор. Повечето от тях търгуват в ЕС, а износът за други страни е на изток – основно Япония и Корея.
От производителя на африкански сом "Елмет" съобщиха, че планират да продават продукцията си директно на местни фирми в Китай. Управителят на дружеството Спаска Делчева обясни, че в момента се договарят цените, като компанията ще предлага замразен африкански сом. Делчева обясни, че големите разстояния не са проблем, защото има удобен транспорт и логистика. "Както можем да вземаме зарибителен материал от Израел и Холандия, така можем да изнасяме и риба за Китай", коментира тя. 

Търговският директор на "Север експорт" Иво Михайлов коментира, че компанията планира да изнася месо от рапани, което е познато и търсено в Източна Азия. Досега дружеството е правило продажби в Хонконг, след което се е взело решение да извадят разрешителни и за Китай, където процедурите са се оказали по-сложни. Михайлов прогнозира, че износът ще започне догодина.
"Имаме текущи преговори, но все още нямаме подписана сделка", каза и управителят на дружеството "Електра" Любов Георгиева, която обясни, че компанията също се е насочила към износ на месо от рапани.

От други одобрени за износ фирми – "Сий фууд" и "Черноморски риболов", обясниха, че засега са в процес на проучвания. Изпълнителният директор на "Сий фууд" Венелин Димитров обясни, че основният износ на рапани на компанията е за Япония и Южна Корея, където засега цените са по-високи от Китай. С оглед на бързото развитие в Китай обаче от бургаската компания смятат, че може след време да изнасят и там. Той разказа, че преди години са водили разговори с китайски партньори. "Обикновено такива преговори се водят през зимата, когато няма улов, и в ранната пролет се уговарят доставките", поясни още Димитров. Емил Стоянов, мениджър в компанията "Черноморски риболов", обясни, че преди няколко години са изнесли партида с рапани, но оттогава не са продавали в Китай. Основните пазари на компанията в момента са Южна Корея и Япония.

 

Какви са пречките
 

Осигуряването на възможност за износ безспорно е крачка напред за бранша, но според фирмите от сектора все още има много пречки пред подобни сделки. Управителят на дружеството "Крез мар сийфудс" Денислав Маринов смята, че китайският пазар крие огромни възможности, но българската продукция на него е непозната и като цяло маркетингът е слаб. Подобно е и мнението на негови колеги, според които към момента не е имало целенасочено промотиране на българските стоки, а китайски партньори са правили запитвания предимно при запознанства на международни търговски изложения.

Компаниите от бранша смятат, че засега най-перспективен може да се окаже износът на рапани или на други консервирани продукти. Според Иво Михайлов от "Север експорт" българските компании трудно биха пробили с износ на риба в азиатската държава по няколко причини – в Черно море няма чак толкова голямо разнообразие, докато край Китай има океани и значителен риболов на много видове, така че българската риба не е конкурентна за този пазар. "Рапани обаче можем да изнасяме. Вече е въпрос на цена, а черноморските рапани са с много добро качество. Проблемът е, че уловът му също е ограничен, през зимата например не можем да ловим, така че нямаме суровина, която да изнасяме в един период от време", коментира Михайлов.

 

 

 

За автора

Сродни публикации