Акценти
- Целият винарски сектор очаква реколтата да бъде отново около 150-153 милиона килограма грозде
Гроздоберната кампания започна преди десетина дни с прибиране на белите сортове.
На Север е малко по-лошо това, което ще приберем като количество и като качество на гроздето – може би беше обусловено от валежите, от градушките, от засушаването на отделни региони.
В Южна България ситуацията е коренно различна, в положителен аспект – повече грозде и по-голяма захарност на гроздето. Това каза пред БНР Красимир Коев – изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по лозата и виното: „Ако можем да пишем на Южна България 6, на Северна България пишем 4,85“.
Целият винарски сектор очаква реколтата да бъде отново около 150-153 милиона килограма грозде, както и през реколта 2018. В Русенско са пострадали лозови масиви на големи винарски предприятия и такива на самостоятелни лозари, допълни той.
„В Североизточна България са може би най-големите поражения. Градушката на места унищожи до 100% лозови масиви. Има и такива, които успяха да си опазят своята продукция“.
МЗХГ, представители на областните дирекции по земеделие и на Изпълнителната агенция по лозата и виното са описали щетите в цялата страна и хората ще бъдат подпомогнати, обясни той в предаването „12+4“ по програма „Хоризонт“.
Износът на грозде също е започнал. Традиционно най-рано пристигат търговците от Румъния. Те купуват от района на Пловдив.
„Нека да проявим малко шовинизъм, патриотизъм и нека ние да приберем гроздето на България“, призова Коев. Той посочи ощще, че понякога родни търговци внасят с цел препродажба грозде от чужбина.
„Целта е да изнасяме ние грозде и вино, а не да внасяме отвън“.
Всяка от последните 7 години у нас се засаждат между 10 и 12 хиляди декара с лозя. Около 65 – 70% от тях – с бели сортове.
В последните две-три години се забелязва и тенденция на връщане към българските сортове. Причината отчасти се крие и в интереса на туристите към местни сортове и вина.
Най-големият износ на вина е за страните от Стария континент.
„Българските вина присъстват и в магазините на Централна и Западна Европа. Навсякъде ги има. Вече не са на най-долния щанд, където трябва да се наведеш специално да ги видиш, а са вече и на нивото на очите“.
За САЩ са изнасяни над 1,5 млн. литра годишно в последните 4 години. Според Коев страната не е стигнала дори и 30% от възможния си капацитет за износ натам. Към Китай износът също се увеличава и натам пътуват над 5 – 5,5 млн. литра. Очаква се над три пъти да се увеличи и износът към Япония, след като бъдат премахнати митата към ЕС. Засилен износ има и към африканския континент.
Заделени средства за винопроизводители, които искат да рекламират продукцията си в страни извън ЕС.
„Кел файда като си произвел нещо качествено, а пък не го рекламираш, не го показваш на хората – за какво си го произвел? Това е възможността да се разширят пазарите… На територията на страната са 279 избите, които работят, които прибират грозде, произвеждат вино. Това са и малки, семейни – тип бутикови и големи – тип винпром, така че, общо взето, имаме за всеки клиент“.