Акценти
- В предложението са разписани и правила за производство на спиртни напитки с географско указание
Чрез него ще се ограничи нарастването на броя на новите лозови насаждения.
От 2 август до 2 септември 2019 г. ще продължи общественото обсъждане на внесения проект за Закон за виното и спиртните напитки.
С цел гарантиране провеждането на политиката в лозаро-винарския сектор и в областта на спиртните напитки следва да се приеме новият закон. Паралелно с това трябва да бъдат изпълнение и препоръките, дадени от страна на Европейската комисия. Те са свързани с конкретни разпоредби, които водят до разминавания между действащото право на ЕС и закона.
С приемането на новия закон се очаква да се гарантира безпрепятственото провеждане на политиката в лозаро-винарския сектор, производствения потенциал и контрола по спазването й, както и в областта на спиртните напитки. Това е посочено в мотивите към предложението. С цел гарантиране на общественото здраве и очакванията на потребителите по отношение на качеството и производствените методи следва да се спазват определени изисквания при производството на продуктите от лозаро-винарския сектор. Необходимо е да се спазват правила относно енологичните практики и ограничения.
С новия Закон за виното и спиртните напитки се очаква да бъдат постигнати определени цели.
- Така ще се постигне възвръщането на традиционните пазари на вино и установяването на нови в рамките на единния пазар на ЕС и по света.
- Ще се създадат ясни, прости и ефикасни правила, които да гарантират баланс между търсене и предлагане.
- Ще се ограничи нарастването на броя на новите лозови насаждения.
- Ще се актуализират методите за лабораторни анализи.
- Ще се предотвратят нелоялните практики. Паралелно с това ще се постигне прозрачност и конкуренция сред производителите.
Държавната политика в лозаро-винарския сектор и по отношение на производството на плодови вина и оцет се извършва от Министърът на земеделието, храните и горите. Контролът за спазване на законовите изисквания се упражнява от Изпълнителната агенция по лозата и виното.
Чрез предложението са уредени условията и реда за издаване на разрешения за засаждане на нови насаждения и за презасаждане на територията на страната. Разписани са и разпоредби, свързани с прилагането на национално ниво на преходния режим за преобразуване на права за засаждане и презасаждане в разрешения за засаждане на нови насаждения. Определени са и хипотезите, в които не се изисква издаването на разрешения за лозови насаждения.
Предвидено е и регламентирано поддържането на лозарски регистър с актуализирана информация.
Освен това чрез предложението са уредени изискванията към:
- вината със защитено наименование на произход (ЗНП);
- вината със защитено географско указание (ЗГУ);
- сортовите вина без ЗНП и ЗГУ;
- вината без ЗНП и ЗГУ;
- редът за предоставяне на правна закрила.
Чрез законопроекта се определя и регулира статута на лицата, които произвеждат и предлагат винено грозде и лозаро-винарски продукти, както и плодови вина и оцет.
Разписани са задълженията им за ежегодното подаване на декларации и воденето на дневници. Определени са разрешените енологични практики, приложими към производството и съхраняването на лозаро-винарски продукти. Разписани са още:
- условията за прилагането им;
- граничните стойности при употребата им;
- спецификациите за чистотата и идентичността на веществата, използвани в енологичните практики;
- експериментите за прилагането на нови енологични практики.
Включени са правни норми, свързани с унищожаването на продуктите, произведени чрез различни от разрешените енологични практики и/или в нарушение на ограниченията за производството и съхраняването им.
Урегулирани са и:
- етикетирането и представянето лозаро-винарски продукти;
- придружителите документи за превоз на лозаро-винарски продукти на територията на страната или на друга държава членка на ЕС;
- предоставянето на специална гаранция при внос на лозаро-винарски продукти.
Със Закона за виното и спиртните напитки се уреждат условията и редът за признаване на браншови организации на производителите, изпитателните лаборатории и методите за изпитване, контролът върху производството и търговията на лозаро-винарски продукти, етилов алкохол от земеделски произход, дестилати и спиртни напитки и утвърждаването на състава на дегустационните комисии.
Държавната политика по отношение на производството на етилов алкохол от земеделски произход, дестилати от земеделски произход и на спиртните напитки се осъществява от министърът на икономиката осъществява
В предложението са разписани и правила за производство на спиртни напитки с географско указание. Конкретизирани са контролните органи при производството и търговията на дребно със спиртни напитки. Намален е броят на дневниците, които производителите водят, и в които вписват данни за автентичността, произхода, категорията на стоките и извършените производствени манипулации. Урегулиран е вноса и износа на спиртни напитки в трети страни.
Чрез законопроекта се уреждат още и правилата за регистриране и заличаване от регистъра на производителите и правомощията на контролните органи.
Определени са контролните органи и техните правомощия, разписани са и размерите на санкциите за нарушителите.
Предвидени са изменения на Закона за акцизите и данъчните складове.