Ползи от консумацията на броколи » Съвети в земеделието

Ползи от консумацията на броколи

Броколите са сред зеленчуците, които осигуряват на тялото ни голяма доза витамини, минерали и микроелементи. У нас този зеленчук се отглежда сравнително отскоро. Той вирее много добре на по-хладен климат. Сред основните производители в световен мащаб са Китай, Индия, САЩ, Испания и Италия. По вкус броколите приличат на карфиола.

Според изследванията, в хранителния състав на броколите влизат: големи количества витамин С, А, много от групата В, калций, магнезий, фосфор, калий, селен, лутеин, фолиева киселина, желязо, натрий, фосфор, фибри и др.  Растението е сред горещо препоръчваните за всички, които страдат от някаква форма на анемия или липса на желязо. Зеленчукът е нискокалоричен. Той е препоръчван в редица диети и хранителни режими за намаляване на телесното тегло.

Яжте броколи за здрави кости

Един от важните витамини за здравето на костната ни система е витамин К. В броколите той е в изобилие. Консумацията на този зеленчук се препоръчва горещо на всички, които страдат от различни ревматоидни заболявания. Доказано е, че хората, които не успяват да си набавят нужното количество витамин К, по-често получават фрактури на костите. Важно е да се отбележи, че само една чаша от зеленчука може да осигури на тялото ни до 92 мкг от витамина, 43 мг калций. Заедно с тях и над необходимите ни дневни дози oт витaмин C, K, A и  фoлиeвa ĸиceлинa. При достатъчен прием на витамин К, тялото по-добре абсорбира калция, който в броколите също изобилства.

Броколи против рак

Броколите са едно от най-мощните средства за борба с рака. Редовната консумация на зеленчука пази тялото от рак на гърдата, гърлото,  белите дробове, простатата, панкреаса, дебелото черво, стомаха и др. Редица проучвания сочат, че в състава на зеленчука има вещества, които могат да защитят човешкия организъм от тези и други заболявания.

Витамин С в броколите

В 100 гр. пресни броколи се съдържа почти 90 мг витамин С. Хората често прибягват до консумацията на повече цитрусови плодове, за да си набавят необходимото количесто. Често забравяме, че това може да се случи успешно и чрез зеленчука. За тези, които имат проблеми с кръвната захар това е много добра, нискокалорична и нисковъглехидратна алтернатива.

Яжте броколи за млада кожа

Комплексът от витамини в броколите е причина за поддържането на млада и еластична кожа. Витамин С е отговорен за образуването на колаген, който се грижи за доброто състояние на кожата. В комбинация с витамините А и Е, броколите се превръщат в незаменима храна за всички, които искат да запазят здравето и младостта на кожата си за по-дълго време. Именно гореописаните витамини са причина за бързото регенериране на клетките. Според проучвания, хората, които консумират редовно от зеленчука имат по-малко и по-слабо изразени бръчки по лицето. Те по-бързо се възстановяват и при травма или изгаряне на кожата. Друг интересен факт е, че броколите подпомагат функцията на черния дроб. Той от своя стана пречиства кръвта, което подпомага бързото регенериране на клетките.

По-добро храносмилане с броколи

Естествените фибри в броколите са враг номер едно на запека. Честата консумация на зеленчука може да предотврати тежки заболявания като рак на дебелото черво. Според последните проучвания е установено, че храните богати на фибри могат да подпомогнат имунната ни система и да я подсилят. Това се дължи на способността на фибрите да отстраняват вредните вещества от организма. Те с лекота извеждат токсините от тялото и предотвратяват развитието на възпалителни процеси, намалявайки риска от заболявания. Броколите повишават имунитета ни благодарение на голямата доза бета-каротин, цинк и селен, които влизат в състава им.

Подобрете зрението и здравето на очите си

В хранителния състав на броколите влизат и два каротеноида. Това са лyтeинът и зeaĸcaнтинът. Те са жизненонеобходими за доброто здраве на очите ни. Според научните изследвания именно те се грижат за защитата им от вредното въздействие на синята светлина. По тази причина броколите заедно с други плодове и зеленчуци, съдържащи каротеноиди, са сред препоръчваните храни за хора с очни проблеми.

Съхранение и консумация на броколите

Необходимо е да се спомене, че всички ползи на броколите може да бъдат погубени, ако съхраняваме или приготвяме зеленчука по неподходящ начин. Препоръчително е той да се държи в кошниците на хладилника и да се мие преди консумация, за да не плесеняса. Когато зеленчукът се съхраняват на стайна температура може и да не промени вида си, но ще измени вкуса си. Броколите ще станат по-чуканести и по-влакнести.

Броколите и някои лекарства за разреждане на кръвта не трябва да се консумират заедно!

Важно е да се отбележи, че трябва да се внимава с консумацията на броколи и приема на лекарства. Внимавайте, ако приемате лекарства за разреждане на кръвта! Въпреки големия брой ползи, от консумацията на този зеленчук, той може да бъде неподходящ за хората, които приемат разредители на кръвта като Кумадин(вapфapин). В такъв случаи не трябва да се консумират храни съдържащи витамин К, който е отговорен за съсирването на кръвта.

Броколите пазят сърцето в добро здраве

Богатото съдържание на фолиева киселина предпазва сърцето от различни заболявания, включително инфаркт, аритмия и др. Фолиевата киселина от своя страна е важна за здравето ни още от зачатието ни. Именно на нея се дължи усвояването на желязо. Тя се грижи и за защитата на фетуса по време на бременност, като го предпазва и предотвратява развитието на малформации.

Преборете анемията

Хората, които страдат от желязодефицитна анемия знаят колко е неприятен приемът на добавки и лекарства за подобряване на здравословното състояние. Той може да се избегне изключително лесно, чрез увеличаване консумацията на броколи. Това може да послужи и като превантивна мярка за всички, които са с повишен риск от анемия, а именно: бременните жени, жените с интензивен месечен цикъл, хората, които страдат от хронично кървене от носа и кърмещите майки.

Яжте броколи и ще изгоните депресията

Консумацията на броколи спомага за производството на допамин в организма. Именно той се грижи за намаляване на нервността, стреса и депресията. Подходящото блюдо след напрегнат работен ден би включвало в състава си и броколи. Заедно с чувството на щастие, което ще предизвика допамина, магнезият и калцият в броколите ще подобрят съня и ще успокоят мусулите. Допълнително ще се регулира и сърдечният ритъм.

Освободете задържаната вода от организма си

Благодарение на високото си съдържание на калий броколите са подходящ зеленчук за хора, които прекалява с консумацията на натрий и задържат излишни количества течности в организма си. По тази причина са и необходима храна за хипертониците.

Препоръчително е броколите да се приготвят на пара за не повече от 3 до 5 минути. Още по-добре би било те да се консумират сурови. Прекалено дългата топлинна обработка на зеленчука ще унищожи напълно полезните му съставки. В последните кулинарни тенденции броколите присъстват в състава на много смутита, шейкове, салати, супи, пастети и други сурови ястия. Варианти и рецепти за приготвянето им има за всеки вкус.

 

Свързани новини