
Акценти
- Стартира кампанията „Аз подкрепям българските производители, подкрепи ги и ти“
Сериозно увеличение в производството на български храни е отчетено в много отрасли на хранително-вкусовата промишленост
Тази година родните производители могат да се похвалят със сериозен ръст в обема на приготвените и реализирани храни. В подкрепа на този ръст и за осигуряване на устойчивостта му, през следващите дни, до коледните и новогодишните празници, това ще бъде тема с акцент. Всеки успех има нужда от награда и признание и в тази връзка за запазване на този добър темп на развитие от министерството на земеделието, храните и горите стартираха кампания под мотото „Аз подкрепям българските производители, подкрепи ги и ти“.
На срещата по повод събитието беше коментирано, че опита на страната ни вече е богат и широкоспектърен. Не само в земеделието, но и в производството вървим стремглаво напред.
Вино
Изключително добре очертава тази тенденция винопроизводството. Не на една, а на много изложби тази година българските бели и червени вина се представиха достойно, класирайки се в челните позиции. Тези призове се доказват и от завишения чуждестранен интерес към родните напитки.
Месо, месни и млечни продукти, яйца
В месната промишленост ръст също се наблюдава. По оперативни данни за първите 8 месеца на тази година произведеното количество бяло месо е с 18.4% повече спрямо цифрите за същия период на 2017 г. При червените меса увеличението в обемите е със 7,6 %.
Потреблението на готови млечни продукти и яйца също се увеличава. В общия обем на консумираните кисело мляко, краве сирене, кашкавал и яйца около или над 90% са българските продукти. Разглеждайки отново периода януари-август 2018 г. наблюдаваме една стабилна тенденцията на увеличение на обема на произведените млечни продукти. Най-високи са цифрите отразяващи ръста при пресни млека (40%) и сирена (33%).
Имитиращи продукти
Добре е да се знае, че производството на имитиращи продукти с растителни мазнини намалява. Тук данните показват спад от 17 %. Тази цифра се дължи до голяма степен и на промените в нормативната уредба и забраната за използването им в млекопреработвателните предприятия. Предварителните данни за първото полугодие сочат, че износът на селскостопански стоки, който включва и храни, се е повишил с 13,5 %, достигайки 1,9 млрд. евро. Очаква се тази тенденция да се запази, а износът да надмине стойността от 4 млрд. евро.
Направените проучвания са показали, че в 5-те най-големи хранителни вериги, както и в малките хранителни магазини от семеен тип, българските стоки преобладават.
Хляб и хлебни изделия
Отново от направените проучвания става ясно, че делът на родните хляб и хлебни изделия в големите хранителни вериги е между 77% и 100%. Интересно е да за отбележи, че в една от тях се предлагат единствено и само български хлебни изделия.
По отношение на деликатесите и колбасите съотношението е между 55 % и 80 %. При млечните продукти то е между 57% и 75%.
При сертифицираните български биопродукти се забелязва сериозен ръст през последната година. Похвално е, че една от веригите е декларирала ръст от над 167 %.
Ежегодно в подкрепа на земеделските стопани се отделят повече от 2 млрд. лв. Очаква се в област земеделие финансирането за следващата година да бъде балансирано между всички сектори.