Масово разпродават оранжерии » Съвети в земеделието

декември 04, 2020

Масово разпродават оранжерии

Рекорден спад на парниковия зарзават отчитат от бранша. Площите със зеленчуци намаляват, производителите масово са принудени да продават оранжериите си, а 50 на сто от сектора е в сивата икономика. Това съобщиха от Българската асоциация на производителите на оранжерийна продукция.
„Само през 2012 г. площите с оранжерийни зеленчуци са по-малко с 10,6 на сто спрямо 2011 г., като производството на домати е надолу с над 42 на сто, на корнишони със 70 процента, на пипер с 60 процента, а на краставици с 31,1 на сто”, уточни секретарят на асоциацията Георги Камбуров.
Големите разходи, които имат оранжериите, оскъпяват продукцията. Отделно вносният евтин зарзават също удря родния бранш, пише Новинар.

По думите на Камбуров българските производители на оранжерийна продукция са принудени да поставят по-високи цени на зарзавата заради харчовете си за внедряване на съвременни технологии. Той уточни, че производителите се опитват да оборудват парниците си по холандски модел, въпреки че чуждата страна е на светлинни години в това отношение.
„В момента 1 кв. м модерна оранжерийна площ у нас струва над 100 лв. именно заради модерните технологии в тях. Тази цена е само за изграждането”, уточни той. Камбуров допълни, че освен това много от производителите са принудени да продават площите си, тъй като не могат да се издържат. В момента на тезгяха са оранжерии в Карловско, в Попово, край Пазарджик и др.
Камбуров беше категоричен, че трябва да се направи преразпределение на парите, предвидени от Брюксел за оранжерийните производители, тъй като в момента е предвидено полските зеленчукопроизводители да получат повече за сметка на оранжерийните. Камбуров изтъкна, че субсидиите за бранша ще бъдат стимул за сивия сектор да излезе на светло. Той обясни, че в момента над 50 процента от производителите работят в сивата икономика.
По думите му е необходимо и да се направи диференцирано разпределение на субсидиите в оранжерийния бранш и повече средства да получават онези производители, които имат по-модерни парници и са внедрили нови технологии.
Камбуров допълни, че много малка част от родното оранжерийно производство отива за износ. Той уточни, че продукцията ни се пласира основно в Румъния, Германия, Унгария и Румъния. Същевременно българският пазар е атакуван от евтини гръцки и турски зеленчуци.
„Това е така, защото цените им са много по-ниски от тези на българските зеленчуци. В момента в магазините има основно гръцки домати”, каза още Камбуров.

 

За автора

Сродни публикации