Къде е уловката в консумацията и ползата от суперхраните » Съвети в земеделието

октомври 30, 2020

Къде е уловката в консумацията и ползата от суперхраните

Акценти

  • За набавянето на необходимата дневна доза ресвератрол трябва да се консумиратблизо 200 бутилки вино на ден

Можете ли всеки ден да изяждате повече от 1о 000 боровинки?

Различни проучвания показват здравословните ползи на редица семена, плодове, ядки, зеленчуци, подправки и други храни. Учените обръщат все повече внимание на влиянието им върху редица болести. Търсенето на алтернативни форми и съставки за лекарства и лечение продължава и показва интересни резултати.

Според някои учени е добре да не се залита по модните тенденции в здравословното хранене. Всеки организъм реагира по различен начин на отделните храни. Има хора, които са алергични към ядки, семена или някои видове плодове. Колкото и да са полезни те, в подобни случаи не се препоръчва, а дори се забранява консумацията им. Освен това е важно да се знае, че в състава на храните има елементи, които в прекалени високи дози може и да създадат опасност за човешкото здраве.

Канела

Като пример учените разглеждат канелата. В някои рецепти тя влиза като съставка за регулиране на кръвната захар. Благодарение на канеления алдехид тя е подходяща за сваляне на холестерола, намаляване на апетита и т.н. Тези изводи учените са направили въз основа на експерименти с много големи дози от това съединение. С цел да се постигне ефект от консумацията му е необходимо да се употребяват поне 13 грама канела на ден, което никак не е малко. Другият важен детайл е, че само чистата й консумация не би била ефективна.

Червено вино

Друго, което са изследвали учените е червеното вино. Неговата полезност се крие в съдържанието на ресвератрол. Това съединение действа като антиоксидант, който на теория предпазва от рак, диабет тип 2, болест на Алцхаймер и сърдечни аномалии. Въпреки добрите резултати все още има нужда от още изследвания, защото концентрацията на съединението варира в зависимост от вида на виното. Важното тук е, че за постигане на положителния ефект от съединението трябва да се консумират по около 200 бутилки вино на ден, което е далеч от човешките възможности.

Боровинки

В класацията на суперхраните попадат и боровинките. И те като червеното вино са богати на ресвератрол. Проблемът е, че за да се осигури здравословната доза от него на ден трябва да се консумират над 10 000 плодчета.  Антиоксидантните свойства на боровинките предпазват от сърдечно съдови заболявания, за целта обаче е достатъчна консумацията само на 150-300 боровинки дневно.

Черен шоколад

Сред примерите за здравословна храна, която всеки от нас би могъл с лекота и удоволствие да похапне дори няколко пъти в деня, е черният шоколад. Изследвания са показали, че той е полезен заради съдържанието на теобромин. Дозата, която е препоръчително да е консумира се равнява на поне 1 грам, който се съдържа в 100 грама шоколад. Тук обаче освен здравословните ползи възниква проблемът с контрола върху телесното тегло и излишните мазнини. Редовната консумация на шоколад в подобни количества неминуемо ще даде негативно отражение върху талията и самочувствието ни.

Куркума

Куркумата е подправка, която помага в борбата с възпаленията, инфекциите и последиците от наранявания. Както и при другите суперхрани нужното количество куркумин на ден е 30 грама. За съжаление той не се абсорбира изцяло, т.е. само 25% от него успяват да се усвоят от организма. Така за набавянето на 30 гр. куркумин на ден трябва да изядем 100 грама куркума.

Тези количества не са никак малки. Те дават ясна представа, че колкото и да опитваме да си осигурим полезните съставки в необходимите ежедневни дози понякога няма как да го постигнем. Именно по тази причина учените препоръчват да не се вманиачаваме толкова по консумацията на суперхрани. Никой не оспорва ползата от тях, но е важно да се знае, че полезното им действие не е резултат само от консумацията им. То е част от цялостния ни начин на хранене, здравословните ни навици, особеностите на организма и поносимостта ни към определени храни.

 

Сродни публикации