След като общини започнаха да получават финансови корекции за изпълнявани проекти по оперативна програма "Околна среда", в четвъртък стана ясно, че подобен сценарий е възможен и по Програмата за развитие на селските райони. В момента се разглеждат над 100 проекта, изпълнявани от села и малки градове, за които Европейската комисия (ЕК) е изразила съмнения за нарушения, основно при провеждането на обществени поръчки. На този етап не е ясно кога ще са готови резултатите от прегледа на проектите, нито кои общини са застрашени от евентуално орязване на средства. Агроминистерството очаква и Брюксел да не възстанови изплатени вече около 3 млн. лв. за луксозни автомобили, които са одобрени по програмата с цел превоз на туристи в селата.
Ревизия на проекти
ЕК вече предупреди България за проблемни проекти на общини по програмата, чиято обща стойност е за около 400 млн. евро. Освен авансовото превеждане на пари по тях различни одити са открили и нарушения при осъществяването на обществени поръчки. В четвъртък по време на пресконференция зам.-директорът на фонд "Земеделие" Виолета Александрова съобщи, че става въпрос за около 100 проекта за 39 млн. евро. "В момента се разглеждат проект по проект и се мислят евентуално корекции", коментира още тя. На този етап не е ясно нито кои общини са заплашени от орязване на средства, нито кога евентуално ще се случи това.
Одитите на фонд "Земеделие" са открили различни проблеми при провеждането на обществени поръчки. Така например директорът на фонд "Земеделие" Мирослав Николов даде пример с проект на община за ремонт на културни центрове, реализиран през 2011 г. При провеждането на поръчката основен критерий за избор на победител е бил продължителността на гаранцията. Конкурсът пък е спечелен от регистрирана малко преди стартирането на процедурата фирма, която е дала 150 години гаранция за ремонта, извършен за около месец и половина, но с оферта от около 140 хил. лв. повече от класирания на второ място кандидат.
Луксозни коли за сметка на бюджета
Вчера също така стана известно, че агроминистерството очаква Брюксел да не възстанови платени вече от програмата пари за луксозни автомобили. Те са били одобрени през 2011 и 2012 г. по мерките за неземеделски дейности, като кандидатите са заявили автомобилите с цел развитие на селски туризъм. Данните на фонда показват, че за общо 12 автомобила са дадени субсидии от 3 млн. лв., което прави по средно 250 хил. лв. за всеки от тях. На въпрос дали е възможно да се поиска възстановяването на парите от получателите им, зам.-министърът Явор Гечев съобщи, че договорите са били по правилата и че платените средства вероятно няма да бъдат признати от Брюксел, което означава, че ще останат за сметка на държавния бюджет.
Скандалът със скъпите автомобили избухна през миналата есен, когато стана ясно, че над 200 проекта за неземеделски дейности по програмата, които са подадени няколко месеца по-рано, включват само покупка на автомобили, яхти и хеликоптери от висок клас. Кандидатите за тях, основно еднолични търговци, са заявили, че ще ги ползват за превоз на отишли на почивка на село туристи до забележителности. Повечето от проектите не включват никаква друга туристическа дейност. "Аз останах потресен какви проекти има – за 12-14-метрови яхти с по четири каюти с еленова кожа", каза Гечев. В момента земеделското министерство е изпратило писмо до фонда тези предложения да не участват в класирането. "В момента водим кореспонденция с министерството на земеделието как по най-елегантен начин тези превозни средства да отпаднат, защото становището на ЕК е, че те не носят добавена стойност за българската икономика и не са пряко свързани с интегрирания туристически продукт, както се представят в проектните предложения", коментира Виолета Александрова.