Кога Китай ще отвори пазара си за Европа » Съвети в земеделието

Кога Китай ще отвори пазара си за Европа

Акценти

  • Оборотът от търговията между Китай и Европа само за ден превишава 1 милиард евро

Това обещание все още чака да бъде изпълнено, а най-потърпевш в случая се оказва европейския бизнес

В Шанхай, на първото международно изложение за внос на Китай, европейските агро-хранителни продукти бяха в центъра на вниманието. Събитието до някаква степен имаше за цел да задълбочи международното бизнес сътрудничество за споделен просперитет и напредък. За съжаление европейските производители все още не са усетили на практика именно тази положителна промяна в партньорските си взаимоотношения с Китай. В тяхна подкрепа еврокомисарят по здравеопазването и безопасността на храните Витянис Андрюкайтис прикани Китай да отвори пазара си за Европа, пишат от EURACTIV.com.

По време на самото изложение беше коментирана голямата възможност, която се разкрива пред европейките производители. Тяхната продукция би могла да достигне до пазара от 1,3 милиарда китайски потребители. Тази положителна прогноза за бъдещето на съвместните отношения между ЕС и Китай беше описана от китайския президент Си Цзинпин.

Все по-голяма популярност добиват европейските агро-хранителни продукти. На голяма почит сред китайските потребители са млечните продукти, свинското месо и виното. Макар да се смята, че те са „модерни“ стоки, продуктите са запазили качествата и стойността си във времето. За Европа те са традиционни и се запазват като такива.

За съжаление въпреки хубавите обещания много от европейските компании срещат редица трудности заради строгата регулаторна рамка на Китай. Според Андрюкайтис е много важно да се пристъпи към действия и да се намери начин обещанията да се реализират, защото само чрез действия всички хубави сценарии могат да се превърнат в реалност, а взаимоотношенията между ЕС и Китай да стъпят на стабилна основа за бъдещо развитие и задълбочаване.

В ЕС най-голямото количество вносни стоки пристига от Китай, там биват експортирани и европейските продукти. Оборотът от търговията между Китай и Европа само за ден превишава 1 милиард евро.

В САЩ, Китай се нарежда на второ място като основна експортна дестинация за европейските агро-хранителни продукти. През 2017 г. общата сума на изтъргуваната продукция възлиза на почти 12 милиарда евро (8,7% от общия брой).

Ще има ли споразумение до края на годината?

Очаква се продажбите да продължат да се увеличават, особено след като ЕС и Китай сключат споразумение за защита на около 100 географски означения (ГО) от всяка страна.

Брюксел и Пекин изготвиха списъците миналата година. Въпреки това, китайското правителство поиска да добави в списъка нехранителни продукти, включително керамични съдове и други занаятчийски изделия. Тези продукти обаче не могат да бъдат защитени като ГО съгласно законодателството на ЕС.

След влизането в сила на този договор ще бъде добавен допълнителен списък от 200 продукта през следващите четири години.

Продуктите от ЕС, които са част от списъка, включват полска водка, ирландско уиски, испанска шунка, сирене Мanchego, шотландска сьомга, сирене Feta, чешка бира и различни вина, включително Valdepeñas и Porto.

Франция, Италия, Испания, Гърция, Португалия и Германия са страните с най-голям брой защитени продукти въз основа на произхода им.

Европейският щанд на изложението в Китай беше посветен изцяло на селскостопанския и хранително-вкусовия сектор. Той беше част от офанзивата за промотиране на продуктите на Общата селскостопанска политика.

От 2016 г. институциите на ЕС и държавите-членки са предоставили 200 милиона евро на разположение за насърчаване на европейските храни и напитки в рамките на вътрешния пазар и извън границите на Съюза.

Очаква се Комисията да публикува в следващите месеци доклад за оценка на първите три години от този нов инструмент.

 

Свързани новини

Напишете коментар