Зеленчукови заместители на месото заливат азиатските пазари » Съвети в земеделието

октомври 20, 2020

Зеленчукови заместители на месото заливат азиатските пазари

Акценти

  • Стартиращи компании вече създават своите изкуствени месни продукти в лабораторни условия

Все повече американски компании започват да произвеждат продукти заместители

В Азия расте консумацията на месо. Това води след себе си редица негативни последици за околната среда. Очаква се заместителите на говежди и свински продукти да изиграят своята роля и да привлекат потребителския интерес.

Какво се случва на пазара за продукти заместители?

През 2017 г. световният пазар на заместителите на месни продукти достигна 4 млрд. долара. От тогава той не е спирал да расте. Анализатори споделят, че тези храни са много популярни в САЩ и Европа. Проучванията показват, че търсенето им расте най-бързо в страните от Азиатско-Тихоокеанския регион. Според прогнозите до 2025 г. то ще се увеличава средно с 9,4% годишно.

Наскоро на пазара започнаха да навлизат заместители на говеждото и свинското месо. През 2019 г. американските стартиращи компании Beyond Meat и Impossible Foods за пръв път започнаха да продават своите продукти в Сингапур. В местния китайски квартал вече се предлагат и бургери с вегетариански котлети.

През януари, базираната в Хонг Конг компания Green Monday направи експеримент. С помощта на камион разположен на улицата бяха предлагани хранителни продукти с марката Beyond Meat burgers. Така в рамките на 4 дни бяха продадени 5000 бургера с „котлети“.

По-рано Green Monday пусна още и заместител на свинското, който е на растителна/зеленчукова основа. Разработеният продукт се нарича Omnipork. Външният му вид, вкуса и текстурата на мляно месо много наподобяват на истинско свинско. Интересното е, че това „свинско“ е произведено от гъби, протеин от грах, соя и ориз. Omnipork вече се продава в Хонг Конг, Макао и Сингапур. Очаква се скоро тези продукти стигнат и до клиентите в Тайван и Китай.

Котлетите на американската стартираща компания Beat Meat също се предлагат, но в мрежата от кафенета Wolf Burgers. Там клиентите могат да опитат „Бургер от бъдещето“. Интересното е, че той не е позициониран като вегетарианско ястие. Бургерът струва 14 долара и е двойно по-скъп от обикновените телешки такива.

Месо от зеленчуци започна да предлага и друга американска стартираща компания, а именно – Impossible Foods. От април 2018 продуктите й са достъпни за хората от Хонг Конг. Очаква се от 7 март осем ресторанта в Сингапур да започнат да сервират тази марка вегетариански деликатеси.

Храненето ни трябва да се промени

Много диетолози и природозащитниците призовават хората да променят начина си на хранене като намалят или откажат консумацията на говеждо и свинско месо. Според експерти, хората трябва да преминат към по-гъвкава вегетарианска диета. Важно е периодично в храненето ни да влизат рибата или месото.

Доказано е, че говедовъдството нанася сериозни щети на околната среда. На една трета от обработваемата земя се отглежда храна за животни. Около 40% от всички култури, растящи по света, отиват за производството на фуражи.

Досега най-подходящата алтернатива за говеждо, свинско и пилешко месо бяха зеленчуковите заместители. Появяват се обаче и стартиращи компании, които създават своите изкуствени месни продукти в лабораторни условия. Там те култивират животински клетки. Ползата от този метод на производство е спорна. В определени случаи това може да е по-вредния за околната среда начин за производство на месо.

 

Сродни публикации