Животновъдите трябва да се наложат на вътрешния пазар » Съвети в земеделието

октомври 31, 2020

Животновъдите трябва да се наложат на вътрешния пазар

Акценти

  • В много страни от ЕС има обединения между стопаните

Браншова организация би била от голяма полза за всички животновъди у нас.

У нас все повече стопани се интересуват от пасищното отглеждане на животни. Банско е много добър пример за това. Там и биопроизводството отчита ръст през последните години.

Проблем обаче се оказва реализацията на продукцията на вътрешния пазар. Редица ветеринарни забрани на свой ред възпрепятстват износа на качествени месни и млечни продукти. Всички тези трудности подтикват фермерите да се обединят в нов тип кооперации. Много от тях споделят, че липсата на ясна политика и правила в животновъдството у нас създават сериозни спънки.

Проблемът с износа на продукция се корени и в ограниченията за износа. Той става по-строг заради наложените забрани в резултат от болестите по животните у нас. Българските животновъди смятат, че ако за сега не могат да достигнат до външните пазари, то те трябва да се реализират на вътрешния.

У нас сега се внасят месни продукти от различни страни – Испания, Бразилия, Мексико и др. Особеното е, че в някои от тях е допустимо и се използват храни, които са ГМО. Месото от такива животни не е чисто колкото родното, разказват животновъди.

Трудностите с реализацията не засягат единици, а масата от животновъдите у нас и именно тяхното обединение би могло да им помогне. Някои от стопаните смятат, че с общи усилия ще успеят да се представят много успешно на фона на чуждата конкуренция. Всеки сам трудно би пробил на един пазар с множество силни конкуренти.

Към момента в страната месодайните асоциации са две, а са предприети действия за създаване на браншова организация. Тя ще трябва да защитава интересите на животновъдите пред правителството.

В много страни от ЕС има подобни обединения между стопаните. В Австрия дори има мандра на близо 1 500 човека, които се занимават с производство на мляко. Ръководен екип търси подходящите пазари за реализация на продукцията и това подпомага на всички. Този модел там работи вече 130 години. Необходимо е и би било добре да бъде приложен и у нас.

 

 

Сродни публикации